Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar het onderwerp “hoe kan ik beter keuzes maken”. Maar terwijl ik vandaag bezig was met de SEO (-Hoe word ik gevonden op Google-) voor mijn website, ontdekte ik toch iets gaafs.

Wist jij dat er tijdens een wetenschappelijke onderzoek is aangetoond, dat mensen in het algemeen een aangeboren angst hebben om te verliezen wat ze hebben en hierdoor soms moeilijk kunnen kiezen?

Verliesaversie

Het onderzoek naar “verliesaversie” heeft zelfs een Nobelprijs gewonnen!
Deze verliesaversie speelt bijvoorbeeld bij jou en mij als ondernemers een rol, wanneer we een heel aantal goede ideeën hebben voor ons bedrijf. De ideeën zijn eigenlijk teveel om uit te voeren, maar uit (onbewuste) angst om potentiële winst door te strepen, houden we toch alle ballen in de lucht. Terwijl, wanneer we ons op 1 of 2 ballen richten, de kans groter is dat deze 2 ballen succesvol worden en winst gaan geven.

Vergelijk het maar eens met een rivier. Als we een prachtige flow hebben in die rivier, dan is er voor alles wat er aan die rivier groeit een uitbundige bloei mogelijk.

Maar hebben we 10 kleine riviertjes, dan zal er in totaal, hoe vreemd dit ook lijkt, minder bloei zijn. Een klein riviertje zal eerder opdrogen, afgestopt worden door een omgevallen boom, enzovoorts.

Kun je je completer voelen door iets los te laten?

Ja!

Op het moment dat ik de keuze maakte om mijn bedrijf als 1 rivier te laten stromen, stroomde alles beter. Gek genoeg, juist door dingen los te laten voelde ik me niet minder vol. Maar juist completer en alles viel op haar plek.

Ditzelfde zie ik ook bij klanten en collega’s. Kunnen we voor 1 mooi idee gaan, dan kan dit tot bloei komen. Natuurlijk, als dit helemaal bloeit kun je altijd nog een ander idee uitwerken. Maar werken we alles tegelijk uit, dan komt er niets echt tot bloei. Worden we nergens echt goed in. zijn we nooit echt duidelijk zichtbaar en herkenbaar voor onze klanten.

En dat is eeuwig zonde, omdat wij allemaal met hart en ziel zoveel moois te geven hebben.