Angst. We ontkomen er niet aan. Zelfs de mensen die ongenaakbaar moedig zijn, kennen angst. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Zodra we uit onze comfortzone stappen, is er angst. Bij alles wat nieuw is, wordt de angst in ons wakker.

Vaak is die angst super klein. We worden een beetje onrustig, meer niet. Er is genoeg vertrouwen in onszelf en het leven om daarmee te leven. En ook nog een echte stap  vooruit te maken.

Maar soms is die angst ook echte, diepe angst. Het verlamt ons of maakt ons boos. We vechten, vluchten of bevriezen. En met deze angst, is er geen land te bezeilen. Willen we vooruit komen, dan moeten we de angst overwinnen. Ervoor zorgen dat we het vertrouwen in onszelf op kunnen graven, zodat we weer een positieve toekomst hebben.

Waarom is er angst?

Wanneer we begrijpen waarom er angts is, dan scheelt dat vaak al een heleboel.

Als mens voelen we angst, wanneer ons overleven wordt bedreigd. Deze angst zorgt ervoor, dat we paraat gaan staan. Klaar om te vluchten of vechten. Lichamelijk gebeurt er van alles, zodra je ogen gevaar zien, of je zesde zintuig iets voorvoelt. Zo geven je hersenen een signaal om extra adrenaline aan te maken. Je hart en ademhaling gaan sneller en er gaat zuurstofrijk bloed naar je spieren. Is het gevaar na een paar minuten nog niet voorbij, dan zorgt het hormoon cortisol ervoor dat je lichaam paraat blijft.

Is het gevaar geweken? Dan zakken alle stress levels en je lichaam, emoties en gedachten kunnen rustig herstellen. Je gaat je langzaam weer vrij voelen. 

Maar. Soms blijft ons lichaam alert. Bijvoorbeeld omdat het gevaar chronisch is. Of omdat de angst iets ouds in ons raakt. Ons lichaam blijft langdurig paraat staan, voortdurend op scherp. 

Gevoeligheid voor angst en stress

Wanneer we chronisch in een vorm van angst leven, ontstaat er een ongezonde stress. Want die alertheid is eigenlijk bedoeld als noodmaatregel. Zodat we weg kunnen rennen voor beren op de weg. Of het gevecht aan gaan op het moment dat dit nodig is.

En ongezonde stress is, inderdaad, ongezond. Het doet ons lichaam geen goed. En ook ons denken en voelen niet. We worden minder creatief en ons vertrouwen wordt steeds kleiner. Daar hebben we gewoon de energie niet meer voor.

De ene mens is gevoeliger voor stress dan de ander. In eenzelfde soort omstandigheden zal de ene mens voortdurend paraat zijn. Terwijl de ander zich na een tijdje ontspant. In de traditionele psychologie wordt vaak gesproken over draagkracht en draaglast. Is de last groter de last groter dan de draagkracht, dan ontwikkel je stress. Het gevaar van deze woordkeuze is voor mij het idee, dat mensen met een grotere gevoeligheid voor stress minder krachtig zijn.

Uit eigen ervaring weet ik dat je ook als krachtig mens geteisterd kunt worden door chronische angst. Daarom gebruik ik liever de term: gevoeligheid voor angst en stress.

 

Wanneer ben je gevoelig(er) voor angst?

Vraag jij je wel eens af of je gevoeliger voor angst bent dan anderen? En waarom dit zo is? Er zijn verschillende redenen waarom je als mens “vatbaar” voor angst kunt zijn

  • Je bent (hoog)sensiitef). Jouw zenuwstelsel vangt veel prikkels op en reageert hier ook sterk op. Zowel op prikkels van buiten als bij prikkels die van binnenuit komen. Waardoor je angst als het ware in een cirkeltje kan gaan draaien. Er is angst, welke je lichaam op zijn kop zet. Daar schrik je van en dit roept nieuwe angst op. Zeker wanneer dit als kind ook al gebeurde en jij en je omgeving dit niet begrepen, kan het een gewoonte worden waar je last van hebt.
  • Als je bent opgegroeid in een stressvolle omgeving, waarin jij je niet veilig voelde. Het hormoon cortisol, welke je lichaam maakt als er langer gevaar dreigt, was vrijwel altijd in je lichaam aanwezig. Dit ben je als “normaal” gaan voelen. Je accepteert een hog niveau van cortisol in je lichaam, zonder hier iets mee te doen. Zeker wanneer die angst er al was toen je  in de baarmoeder zat. En je geen onderscheid voelde tussen de angst van je moeder en je eigen angst. Je bent gewend geraakt aan een continu niveau van spanning in je lichaam, ook al weet je misschien niet eens waarom. Zodra er dan nog extra angst bij komt, schiet je angst torenhoog.
  • Wanneer er sprake is van een tijdelijke verandering of traumatische gebeurtenis. Bijvoorbeeld bij een scheiding, het verlies van inkomsten of een (dreigende) ziekte word je als mens vaak gevoeliger voor chronische angst.

Waarom wil je landurige angst voorkomen?

Wanneer je een gevoel van angst hebt, is het belangrijk om jezelf af te vragen: Is er op dit moment sprake van een reële dreiging? Deze werkelijke dreiging zul je natuurlijk als eerst aan willen gaan. Stel, er staat iemand voor je met een mes, dan is het super effectief om in een staat van paraatheid te zien. Hyperalert, zodat je de keuze kunt maken die zorgt voor jouw overleven en misschien het overleven van anderen.

Maar stel nu, dat de dreiging niet direct is, maar op langere termijn? Dan kan het hyperalert blijven ervoor zorgen, dat je systeem uitgeput raakt. Opbrandt. Waardoor je niet beter, maar juist minder effectief gaat reageren. Door de uitputting reageer je minder creatief.

Daarnaast zorgt de voortdurende angst voor je overleven ervoor, dat je reactief bent en blijft. Je blijft als het ware tegenslagen pareren. Voor het creëren van een toekomst is er geen ruimte meer. Je zult ook nog nauwelijks hoop hebben op een goede toekomst – je bent al lang blij dat jou en je dierbaren niets ergs overkomt.

Op de langere duur geen wenselijke situatie! Want niet alleen creëer je geen stralende toekomst meer voor jou en de mensen waarvoor je verantwoordelijk bent. Ook je oplossing voor de dreiging die er op langere termijn is, wordt minder effectief. Je draait in kringetjes van overleven op korte termijn. En hobbelt van de ene crisis naar de andere.

Vrij van angst … vanuit liefde voor jezelf

Je angst overwinnen is iets wat je mág willen, omdat het prettiger is voor jou en alles wat je lief is. Het is niet iets wat “moet”, omdat het bijvoorbeeld spiritueel verantwoord is. We horen zo vaak: “Kies je voor liefde of voor angst”? Voor mij leek het soms, als bijna een spirituele verplichting. Bijna alsof ik een minder goed spiritueel mens ben, wanneer de angst door mijn lichaam giert. Terwijl ik wel wílde stoppen met bang zijn – maar gewoonweg niet meer wist hóe.

Inzicht in de reden van je angst en ook in de diepere oorzaak van jouw gevoeligheid voor angst kan al direct een enorm verschil maken. angst wordt minder iets wat je overkomt. Het is helder, waarom die nagst er is en ook waarom die angst aan je blijft plakken.

Jouw angst overwinnen – heel natuurlijk

Met dat inzicht, komt er ook altijd het moment dat je verlangen om vrij van die angst te zijn dieper wordt. In je hart springt er iets op. Een stem die zegt: “Ik wil het graag anders – en ik geloof dat het kan!”

Deze stem in je hart, is een stem van liefde. Een geluid dat geboren is vanuit de liefde voor jezelf. Je voelt en weet, van je tenen tot je kruin (en misschien nog ver daarbuiten), dat het anders mag. Dat jij het recht hebt én het waard bent om vrij en gelukkig te zijn. Dat jij een leven mag creëren, waarin je vrij van die beklemming bent. Een leven waarin je meer en meer vanuit liefde kunt leven. Liefde voor anderen. Liefde voor jezelf.

En als die stem eenmaal duidelijk hoorbaar is, dan wordt het overwinnen van je angst heel natuurlijk. Natuurlijk, heeeft het je tijd en aandacht nodig. Maar het is niet langer alsof je tegen de bierkaai vecht. Het leven leeft met je mee. En jij, jij overwint.

Hóe overwin jij je angst?

Zeker weten dat je er helemaal klaar voor bent. De eerste stappen zetten. Maar hóe? Waar begin je?

  • Als eerste is het belangrijk om te zorgen dat je de reële oorzaak van je angst bekijkt en hierin doet, wat je kunt doen. Word je angstig omdat je financiën niet op orde zijn? Breng ze op orde, zodat dit alvast wat rust geeft. Ben je te angstig om duidelijke keuzes te maken? Zorg dan eerst voor de volgende stappen en kom daarna terug bij deze stap.
  • Zorg dat je lichaam en emoties zich kunnen herstellen van de stress. Zorg voor voldoende slaap, rust, beweging, ontspanning, gezond eten en drinken.
  • Ga regelmatig naar buiten en verbind je met de aarde. Het verbinden met de aarde geeft je lichaam letterlijk meer draagkracht. en het licht buiten zorgt voor de aanmaak van serotoninenAls de zon schijnt, laad je heerlijk op. en ook als het wat donkerder, kouder of natter is, zorgt het bewegen en buiten zijn voor de aanmaak van serotonine. Dit gelukshormoon geeft onder andere zelfvertrouwen en maakt dat jij je weer een stuk beter gaat voelen. Let wel, zorg voor beweging zonder jezelf uit te putten – dit uitputten kan juist averechts werken.
  • Geef jezelf voldoende positieve prikkels. Doe dingen aar je blij van wordt en die je voldoening geven. Je brengt jezelf hiermee in een andere spiraal. Je ziel wordt namelijk wakker, wanneer je de dingen doet die goed voelen voor je. Waardoor alles in jou en in je leven langzaam lichter wordt.
  • Vind de toekomst waar je écht zin in hebt. Waar je enthousiast naar uit kijkt. En vind de manier om dit leven te gaan creëren. Zodat je steeds minder reactief en steeds meer creatief je leven vorm kunt gaan geven.
  • Mediteer dagelijks. Vind een meditatie welke je een gevoel van Licht en Kracht geeft. Waarmee je hart zich zachtjes opent en ruimte maakt voor Liefde.  Gratis Meditaties

Vergeving en dankbaarheid openen je hart

Op het moment dat ik kon accepteren dat alle angst en paniek in mijn leven (en dat was nogal wat) er met een reden was, kon ik langzaam mezelf gaan vergeven. Ja, vooral mezelf. Want natuurlijk, mensen en omstandigheden speelden een enorme grote rol in het ontstaan van de angst die een groot deel van mijn leven als een natte doek aan me kleefde.

Maar het was ikzelf, die deze natte doek voor lief was gaan nemen. En zelfs naar me toe getrokken had, omdat ik op zielsniveau een prachtige groei door wilde maken. Een groei die ik zonder al deze angst nooit had kunnen maken.

En ja, alle mensen en omstandigheden waar ik torenhoog bang voor was? Die waren niet voor niets in mijn even gekomen. Hoe graag ik ook had gewild dat het hun schiuld was – uiteindelijk heeft niets of niemand schuld. En wilde ik niemand meer iets verwijten. Zelfs mezelf niet. Er kwam ruimte voor vergeving. En ja, er kwam ruimte. Want dat vergeven, dat ging bij mij niet in 1 keer goed. Met heel wat hink-stap-sprongen leerde ik mezelf niet meer te verwijten. Maar zacht en liefdevol te zijn. De liefde aan mezelf te geven, die ik zo graag van anderen wilde.

Oefening in Dankbaarheid

Mijn hart werd steeds vaker zomaar spontaan dankbaar. En soms, vaak, moest ik mijn hart een beetje helpen. Dan deed ik een dankbaarheids oefening. Vroeg ik mezelf iedere ochtend en avond: “Waar ben ik vandaag dankbaar voor?”

Ook voor jou zal het vergeven van jezelf en van anderen die je angstig hebben gemaakt geen simpele klus zijn. Maar, het absoluut waard. Stel je maar voor, hoeveel ruimte het geeft wanneer de vertering van angst, onrust of paniek plaats maakt voor de zachtheid en het vertrouwen van je hart?

Het zal je leven gemakkelijker maken. Lichter. Net zolang tot de dankbaarheid voor het leven het grootste deel van de dag gewoonweg in je stroomt. Want dat is wat het overwinnen van je angst uiteindelijk voor je doet. De zware last van twijfel, onrust en verwijten maakt plaats voor liefde en kracht in jou en in je leven.